The white road / Edmund de Waal

13 Feb 2016

Vijf jaar na de publicatie van The hare with amber eyes presenteert Edmund de Waal

The white road, a pilgrimage of sorts. Beschreef hij in zijn eerste boek de fascinerende familiegeschiedenis die zich in Odessa, Wenen, Parijs en Londen afspeelt, in

The white road beschrijft hij de geschiedenis van porselein. De Waal is een befaamde

Engelse pottenbakker wiens werk in vele musea te zien is.De verwachtingen waren

hoog gespannen, want De Waal kan een verhaal vertellen en de geschiedenis van

porselein leent zich voor een spannend verhaal. Zijn perspectief is die van een

pottenbakker en omdat de meeste lezers dat niet zijn, slaat de vonk van De Waals

enthousiasme niet altijd over.

De belangrijkste grondstof voor porselein is kaoline, witte klei, dat voorhet eerst in

China werd gevonden en gebruikt. In Europa deed men verwoede pogingen het na te

bootsen (Delft!), maar het duurde tot het begin van de achttiende eeuw voordat er in

Meissen een soortgelijke witte klei gevonden werd en er eindelijk sprake kon zijn van

Europees porselein. Later werd er ook elders in Europa kaoline gevonden.

De Waal gaat op reis en bezoekt alle plaatsen waar voor het eerst porselein gemaakt

werd, Jingdezehen in China, Dresden in Duitsland en Plymouth in Engeland. En nog

een paar plaatsen. Hij vertelt over de mannen die het porselein maakten of daar

pogingen toe deden en de vorsten die het afnamen.

Wanneer De Waal de persoonlijke verhalen van al die mannen vertelt en uitlegt wat de

problemen waren, de tegenslagen, de lange weg die afgelegd moest worden voordat er

een acceptabel porseleinen kannetje uit de oven kwam, is hij op zijn best. Maar af en toe

lijkt het alsof de auteur zichzelf in de weg staat, want hij vertelt ook over zijn eigen

belevenissen, af en toe iets over zijn eigen start als pottenbakker, dan weer iets over

een aanstaande tentoonstelling, waar hij allerlei ideeën over heeft. Het leidt af, je slaat

een paar alinea's over.

 

The white road is niet de volledige geschiedenis van porselein, daarvoor ontbreken

teveel details, zoals de vraag hoe porselein in Japan terecht is gekomen, wat de rol

van Koreaanse pottenbakkers daarin was, hoe de prijs van porselein bepaald werd.

Enzovoort.

Had hij zich beperkt tot porselein en zichzelf weggecijferd, was het een beter boek

geworden. Toch heb ik weer veel geleerd en kan ik het boek aanbevelen.

Heel gedegen, met iets te veel ik.

 

 

 

Please reload

© Uitgeverij Terebint